Železničář / Hlavní zprávy / Béček zbývá už jen stovka
Béček zbývá už jen stovka
24.4.2025
Díky pokračující modernizaci vozidlového parku ČD z tuzemských kolejí pomalu mizí nejstarší vozy, které jsou postupně nahrazovány novými jednotkami. Týká se to i vagonů 2. třídy původně s koženkovými sedadly, nyní nesoucí označení jako řada B 249. Těch zbývá v provozu pouze posledních sto, ale už jen 40 vozů má plánované pravidelné využití.

Do roku 1985 to byl jediný druh vozů dodávaných pro dálkové vlaky. Vagonky v NDR a Maďarsku jich tehdejším ČSD dodaly skoro dva tisíce. Nyní jich v původním provedení (typ B249) s úpravami, jako je přečalounění sedaček z koženky na textilní potahy, zbývá provozních poslední sto, přičemž pouze 40 kusů je turnusově nasazeno, z toho polovina na letních sezonních vlacích do Polska. Zbývající béčka slouží už jen jako záloha nebo pro mimořádné posily vlaků.
„Díky nákupu netrakčních jednotek InterJet a ComfortJet klesá také počet starších osobních vozů. Během uplynulých pěti let v provozu klesl počet klasických béček, kterým se říká kvůli původním potahům sedaček také koženka, o zhruba 140 vozů na současnou stovku. O 45 kusů klesl počet provozních vozů řady BDs a o 13 kusů také typ Bd, upravený pro přepravu jízdních kol. Elektrické jednotky znamenají pokles počtu provozních vozů u typu Bdt o zhruba 110 vozů a u typu Bdmtee o 60 vozů využívaných v regionální dopravě. Staré vozy jsme nahradili moderními soupravami s klimatizací, wi-fi a dalšími přednostmi moderního cestování,“ řekl člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
I služební a lůžkové
Bývalé ČSD v letech 1964 až 1985 získaly více než 3 500 osobních vozů pro dálkovou dopravu konstrukčního řešení UIC-Y/B 70, především jako 2. třída, dále jako 1. třída, kombinované vozy 1. a 2. třídy nebo služebního a zavazadlového oddílu v kombinaci s oddíly 2. třídy, případně jako vozy lehátkové, lůžkové a některá další provedení. V provozním stavu bez zásadních modernizací jezdí posledních 275 kusů různého provedení a z toho je plánované pravidelné nasazení pro posledních zhruba 130 kusů. Část těchto výkonů je jen sezonní nebo představuje posilové vozy zařazené do vlaků jen v některé dny v týdnu. Zbývající provozní vozy slouží jako záložní v případě neplánované náhrady nebo pro mimořádné posílení souprav.
Kromě toho zůstávají v provozu v dálkových vlacích také vozy odpovídající základnímu typu UIC-Y/B 70, pro který je charakteristická délka vozu 24,5 metru, které prošly rozsáhlou modernizací. Kompletní výměnou interiéru a novým uspořádáním s velkoprostorovým oddílem nebo s různě velkými oddíly prošly během své životnosti například vozy řady Bee.
Starší vozy jsou nyní z provozu vytlačovány hlavně díky pořízení jednotek InterJet a ComfortJet. Jejich dodání představuje celkem 230 nejmodernějších vozů. Cestujícím zajišťují pohodlné cestování na našich železnicích i ve střední Evropě.
Další články této rubriky
Na Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotky
20.4.2025 - Nové moderní jednotky RegioPanter se na Moravě rychle zabydlely. České dráhy v Olomouckém kraji nyní provozují tři desítky těchto souprav, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Díky jejich nasazení se ve… »
Regionální dopravu plně ovládly Pantery
16.4.2025 - Podoba regionální dopravy na hlavních elektrizovaných tratích doznala významných změn. Z provozu postupně zmizely staré jednotky a dosluhující soupravy klasických vozů a lokomotiv. Nahradily je elektrické jednotky RegioPanter, jejichž… »
Začala nová sezona turistických vlaků
13.4.2025 - Po obvyklé zimní pauze se koncem března rozběhla další sezona turistických vlaků v Praze a ve Středních Čechách. O víkendech a svátcích až do konce října mohou cestující opět vyrazit výletními vlaky do Českého ráje, do Brd… »