Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Hlavní zprávy / Béček zbývá už jen stovka

Béček zbývá už jen stovka

24.4.2025

Díky pokračující modernizaci vozidlového parku ČD z tuzemských kolejí pomalu mizí nejstarší vozy, které jsou postupně nahrazovány novými jednotkami. Týká se to i vagonů 2. třídy původně s koženkovými sedadly, nyní nesoucí označení jako řada B 249. Těch zbývá v provozu pouze posledních sto, ale už jen 40 vozů má plánované pravidelné využití.

Béček zbývá už jen stovka

Do roku 1985 to byl jediný druh vozů dodávaných pro dálkové vlaky. Vagonky v NDR a Maďarsku jich tehdejším ČSD dodaly skoro dva tisíce. Nyní jich v původním provedení (typ B249) s úpravami, jako je přečalounění sedaček z koženky na textilní potahy, zbývá provozních poslední sto, přičemž pouze 40 kusů je turnusově nasazeno, z toho polovina na letních sezonních vlacích do Polska. Zbývající béčka slouží už jen jako záloha nebo pro mimořádné posily vlaků.
„Díky nákupu netrakčních jednotek InterJet a ComfortJet klesá také počet starších osobních vozů. Během uplynulých pěti let v provozu klesl počet klasických béček, kterým se říká kvůli původním potahům sedaček také koženka, o zhruba 140 vozů na současnou stovku. O 45 kusů klesl počet provozních vozů řady BDs a o 13 kusů také typ Bd, upravený pro přepravu jízdních kol. Elektrické jednotky znamenají pokles počtu provozních vozů u typu Bdt o zhruba 110 vozů a u typu Bdmtee o 60 vozů využívaných v regionální dopravě. Staré vozy jsme nahradili moderními soupravami s klimatizací, wi-fi a dalšími přednostmi moderního cestování,“ řekl člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Ješeta. 

I služební a lůžkové
Bývalé ČSD v letech 1964 až 1985 získaly více než 3 500 osobních vozů pro dálkovou dopravu konstrukčního řešení UIC-Y/B 70, především jako 2. třída, dále jako 1. třída, kombinované vozy 1. a 2. třídy nebo služebního a zavazadlového oddílu v kombinaci s oddíly 2. třídy, případně jako vozy lehátkové, lůžkové a některá další provedení. V provozním stavu bez zásadních modernizací jezdí posledních 275 kusů různého provedení a z toho je plánované pravidelné nasazení pro posledních zhruba 130 kusů. Část těchto výkonů je jen sezonní nebo představuje posilové vozy zařazené do vlaků jen v některé dny v týdnu. Zbývající provozní vozy slouží jako záložní v případě neplánované náhrady nebo pro mimořádné posílení souprav.
Kromě toho zůstávají v provozu v dálkových vlacích také vozy odpovídající základnímu typu UIC-Y/B 70, pro který je charakteristická délka vozu 24,5 metru, které prošly rozsáhlou modernizací. Kompletní výměnou interiéru a novým uspořádáním s velkoprostorovým oddílem nebo s různě velkými oddíly prošly během své životnosti například vozy řady Bee.
Starší vozy jsou nyní z provozu vytlačovány hlavně díky pořízení jednotek InterJet a ComfortJet. Jejich dodání představuje celkem 230 nejmodernějších vozů. Cestujícím zajišťují pohodlné cestování na našich železnicích i ve střední Evropě. 
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Na Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotkyNa Olomoucku a Zlínsku jezdí moderní jednotky

20.4.2025 - Nové moderní jednotky RegioPanter se na Moravě rychle zabydlely. České dráhy v Olomouckém kraji nyní provozují tři desítky těchto souprav, dalších pět jezdí od konce loňského roku ve Zlínském kraji. Díky jejich nasazení se ve… »

Regionální dopravu plně ovládly PanteryRegionální dopravu plně ovládly Pantery

16.4.2025 - Podoba regionální dopravy na hlavních elektrizovaných tratích doznala významných změn. Z provozu postupně zmizely staré jednotky a dosluhující soupravy klasických vozů a lokomotiv. Nahradily je elektrické jednotky RegioPanter, jejichž… »

Začala nová sezona turistických vlakůZačala nová sezona turistických vlaků

13.4.2025 - Po obvyklé zimní pauze se koncem března rozběhla další sezona turistických vlaků v Praze a ve Středních Čechách. O víkendech a svátcích až do konce října mohou cestující opět vyrazit výletními vlaky do Českého ráje, do Brd… »

 

Všechny články rubriky Hlavní zprávy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika